Přemýšleli jste někdy nad tím, proč vám Netflix, Disney Plus či HBO nabízejí další zajímavé seriály a filmy jako na běžícím pásu a dokáží se skutečně trefit do vašeho vkusu?
Využívání umělé inteligence (AI) není žádnou novinkou. Algoritmy umělé inteligence mohou ušetřit čas i usnadnit fungování nejen firem, ale i samotných zákazníků a uživatelů. Spokojeného uživatele dělá relevantní obsah. Jak obsah streamovací služby tvoří a jak se lidem takzvaně trefí do noty? Zeptali jsme se odborníků.
Rekomendační systémy (RS) jsou dnes základními službami používanými ve všech významných digitálních platformách po celém světě, jako je YouTube, Netflix nebo třeba Amazon. Spolu s vyhledávacími službami představují rekomendační systémy klíčové služby, které vám, uživatelům, pomáhají objevovat nový obsah nebo produkty. RS mohou pomoci najít relevantní položky, i když sami například neznáte jejich přesný název, nebo doporučit položku, která je pro vás ještě přijatelnější než ta, kterou jste původně hledali. To pro podnik znamená přidanou hodnotu, a to jak z hlediska vyšších příjmů a konkurenceschopnosti, tak z hlediska spokojenosti zákazníků. I ten nejmenší zákazník, kterým může být jedenapůlroční dítě, může konzumovat a najít vhodný obsah na platformě YouTube kliknutím na doporučené video.
Jak to celé funguje?
V posledních letech bylo představeno mnoho nových přístupů a algoritmů. Jednou z důležitých metod algoritmů je kolaborativní filtrování (CF). „Tyto algoritmy pracují na základě analýzy vzorců chování uživatelů v publiku a poskytují doporučení na základě podobných uživatelů nebo podobných položek. Největší výhodou této metody je, že se dokáže přizpůsobit trendům nebo reagovat na změny v systému. Tento algoritmus dobře funguje v systémech se značným množstvím interakcí, takže výše zmíněné digitální platformy často využívají tyto principy,“ vysvětluje Ing. Stanislav Kuznetsov, odborník na AI ve WDF.
Vzhledem k neustálému nárůstu objemu informací a počtu uživatelů jsou RS stále složitější a kombinují metody / algoritmy z mnoha oblastí výpočetní techniky. Obecně se RS dělí do dvou hlavních skupin: doporučovací systémy založené na hodnocení a techniky filtrování založené na preferencích.
Algoritmy nás dokáží udržet u obrazovek dlouhé hodiny. Foto: Pixabay
Tak trochu raketová věda
„Systémy založené na hodnocení se zaměřují na předpovídání absolutní hodnoty hodnocení (pořadí) položky, která ještě nebyla uživateli zobrazena. Techniky filtrování založené na preferencích předpovídají doporučení top-k nebo relativní pořadí položek pro daného uživatele podle názoru komunity uživatelů. RS založené na obsahu využívají pro definici aktuálního profilu položek hodnocení, které jim uživatelé udělili v minulosti. Tento profil lze rozšířit o informace získané z popisu položky. Na rozdíl od předchozích systémů využívají kolaborativní RS známé hodnocení skupiny uživatelů k předpovědi neznámého hodnocení konkrétního uživatele. Tato myšlenka vychází z předpokladu, že pokud skupina uživatelů provedla stejné hodnocení v minulosti, můžeme předpokládat, že hodnocení skupiny bude podobné i v budoucnosti. Systémy demografického filtrování doporučují na základě osobních údajů uživatele, jako je pohlaví, příjem, věk, země atd. Hybridní RS kombinují dva nebo více typů výše uvedených systémů. Většinou poskytují lepší výsledky, ale jsou náročnější na implementaci,“ popisuje základní principy RS Stanislav Kuznetsov.
Využití RS u e-shopů
A stejně jako jsme si doporučování vysvětlili na streamovacích platformách, obdobně fungují i u produktů na e-shopech. Vaše, zákazníkovo, chování provozovatelé e-shopů dobře sledují. „Na základě vašeho chování a dat, která poskytnete, se pak na pozadí RS neustále modelují další doporučení. Tedy zobrazí se vám další podobné produkty a produkty příbuzné vašemu vybranému. Celý tento proces funguje, aniž by bylo nutné znát identitu uživatele. Pokud ji e-shop ale zná, jste registrovaný uživatel, a provozovateli e-shopu poskytnete údaje ke zpracování – a to především email, celý RS mohou posunout na další úroveň. Po ‚prokliknutí‘ ze zaslaného newsletteru na daný e-shop, streamovací službu apod., bude díky RS provozovatel e-shopu schopen sledovat vaše chování a následně zasílat opravdu cílené nabídky,“ vysvětluje Vojtěch Strnad, CEO a partner digitální agentury WDF.
Zdroj: WDF
Úvodní fotografie: Pixabay
JkqkJfznuuELulurhuVvOi
Hey there would you mind letting me know which webhost you’re using?
I’ve loaded your blog in 3 different browsers and I must say this blog loads a
lot quicker then most. Can you recommend a
good internet hosting provider at a honest price? Cheers, I
appreciate it!
cialis otc 2016 generika cialis tadalafil blue sky tadalafil
sildenafil dosing chart sildenafil citrate ranbaxy viagra cost walmart
watermelon viagra effect sildenafil medana viagra price nhsviagravip
tadalafil boots chemist tadalafil generic 10mg tadalafil acquisto online
levitra pharmaceutical company levitra used for levitra cena srbija
tadalafil fornecedor tadalafil generic cialis genuine buy
viagra heart study watermelon viagra recipe sildenafil citrate patent
cialis viagra generic tadalafil online shopping cialis alternative uses
levitra prezzo bayer levitra lasting longer levitra biverkningar
sildenafil tablets cephalosporin is sildenafil prescription viagra mac opinie
AdAthEwhIyHkKuiUvepQ
tadalafil bez recepty cialis adult dosage cialis 20mg overnight
sildenafil citrate vidal viagra copay card viagra stock price
walmart levitra promotion levitra discussion il levitra orosolubile
tadalafil vision tadalafil 20mg schweiz tadalafil effectiveness curve
professional sildenafil citrate viagra online uk generics of viagra
achat cialis cialisfr2022 tadalafil em spray cialis pill markings
levitra max dosage levitra o cialis vardenafil nedir
viagra after prostatectomy maximum viagra dose sildenafil citrate bp
sildenafil tabletten farbe sildenafil precio similares viagra jet plm
cialis 20mg generika tadalafil muscle growth tadalafil sandoz
levitra rinnakkaislaake levitra en wikipedia prescription medication levitra
viagra rx price pde5 inhibitors viagra viagra pills expire
sildenafil teva tablets sildenafil dosage 20mg viagra in use
cialis clspls tadalafil bnf nice dosage du tadalafil
tadalafil l arginine cialis pills charles daily cialis benefits
unterschied levitra cialis equivalente de levitra levitra utilizzo
viagra generic dosage viagra customer reviews viagra wikipedia
tadalafil herbal substitute cialis generico precio tadalafil genericon
viagra prix fr viagra pills effect sildenafil generique
drug sildenafil viagra medications viagra drug prices
VTwqaHiouSvSsKmtJVqyDVRVNbmB
cialis generic uses cialis cvs pharmacy buying cialis generic
viagra time real viagra prices sildenafil 100mg boots
cialis 100mg pills viagra cialis combo cialis daily cialisdk2022
levitra potenssilaake levitra tablets westview levitra per diabetici
eliquis and viagra sildenafil citrate classification viagra online india
achat tadalafil tadalafil troche lozenge tadalafil discount coupons
levitra brand name levitra research information sur levitra
viagra feminino sildenafil citrate sublingual viagra vs kamagra