Čtyřdílný dramatický životopisný seriál Božena odvysílala Česká televize hned z počátku roku 2021. Napadá mě, že zprostředkovaný dramatický životní příběh české spisovatelky Boženy Němcové do jisté míry na chvíli zaclonil i současnou dramatickou situaci covidové epidemie, kterou právě teď zažíváme všichni v reálu.
Silné ženy
Na scénáři této minisérie se podílely Martina Komárková a Hana Wlodarczyková, režii držela pevně v rukou Lenka Wimmerová a nutno říci, že se těmto třem dámám podařilo vytvořit, a divákům zprostředkovat, strhující podívanou. Životní příběh spisovatelky Boženy Němcové zná více méně každý – nemá smysl jej znovu popisovat. Učíme se o ní ve školách, její Babička dodnes patří do povinné školní četby. Božena Němcová byla za dlouhá léta postavena na pomyslný piedestal. Jenže tato minisérie vykresluje Boženu popravdě jinak než učebnicové životopisy. Autorkám se podařilo představit ji jako dynamickou osobnost, ženu, která odmítla podléhat jakýmkoliv konvencím. Jako osobnost odvážnou a osvícenou, která předběhla svoji dobu, jako ženu neustále bojující, tvrdohlavou, cílevědomou, živelnou a milující, ženu nesmírně nadanou, zároveň však také chybující a dalo by se říci do značné míry (zejména v osobním životě) také bezohlednou a egocentrickou. Boženu Němcovou jako takovou hodnotit netřeba. Filmové zpracování pak nelze hodnotit jinak, než absolutně kladně. Série je dynamická, dramatická, překvapující a napínavá až do samého konce. A to je u filmu, kde známe děj i konec, skutečně co říci. K takovému vyznění rozhodně přispělo i herecké obsazení zejména hlavních rolí, včetně postavy Josefa Němce bravurně ztvárněné Janem Hájkem.
Dvě představitelky hlavní role
Do hlavní role byly obsazeny hned dvě herečky – v prvních dvou dílech hrála mladou Barboru (Božena) Němcovou Anna Kameníková – a skoro mě napadá, že „hrála“ není to správné slovo. Ona totiž svou postavu žila. Byla výborná, autentická, živočišná, opravdová a přesvědčivá. Ve druhé polovině se role starší Boženy Němcové ujala Aňa Geislerová. Ta měla samozřejmě pozici nevýhodnější, protože divák si už zvykl na původní (navíc skutečně nečekaně skvělou) představitelku, a tak touto změnou v polovině série (jakkoliv byla s ohledem na věk Boženy Němcové pochopitelná) lehce utrpěla uvěřitelnost postavy, když její interpretace byla přirozeně odlišná. Po pravdě řečeno, ani pro jednu z nich to nemohl být lehký úkol. Všem známé (už ze školy) Boženě Němcové totiž musely vdechnout uvěřitelné pohnutky i prožitky – a těmi ji oživit natolik, aby divák unesl ten posun postavy (slavné spisovatelky, autorky Babičky) do skutečného života, do reálné doby. Aby byl divák ochoten omlouvat její lidské chyby a upřímně se obdivovat jejím přednostem – aby byl ochoten provázet ji celé čtyři díly jejím nelehkým životem a uvěřit. A to se podle mého názoru podařilo vrchovatě.
Palec vzhůru
Tato televizní minisérie není jen pouhým zprostředkovaným odvyprávěním slavného života, byť může jistě dobře sloužit i jako učební pomůcka. Obstála by i jako dramatický historický projekt, napínavý a autentický natolik, že zaujme kohokoliv a kdekoliv na světě. Příběh se celé čtyři díly odvíjí svižně, nemá hluchá místa, je velmi emotivní, k čemuž přispívá i výborná hudba Jakuba Kudláče. Za mě jednoznačně nadstandardně dobrá práce a upřímně doporučuji.